söndag 22 maj 2011

Bergsvandring



En av dagarna var det inplanerat vandring i bergen.
Hade genomlidit ännu en sömnlösnatt så trodde inte att jag skulle
fixa vandringen.
Men ni vet ju hur envis jag är och jag ville verkligen upp i bergen trots min höjdskräck.
Dopaminkickare som jag är... ibland.



Första stoppet med bussen på väg upp, att åka buss på de
vägarna var en utmaning i sig.
Brant som attan, snäva kurvor och skyddsräcken i ruttet trä.
Här ser ni en del av gänget och baksidan på den vansinnigt
snygga guiden Björn...flämt, med han som guide hade jag kunnat vandra
hela veckan. Nu var han ju också väldigt kunnig om ön:s historia och ödmjuk
och läcker och fin och empatiskt. Ja om han är Björne så kan jag mer än gärna
vara snigel...(Lotta !om du läser detta, skvallra inte till han)



Vi var upp på 1700 mters höjd och det kändes verkligen att
det var tunn luft, orken tröt, gäspade som en tok, innan kroppen
ställde om sig.
Mitt bland bergen dök det då o då upp vatten reservoarer.
Här ser ni en av dem.





Gran canaria har 4 klimatzoner och det var lite kyligt.

Det växte pinjeträd och jag plockade ryggsäcken full med pinjekottar

som jag skall ha till julskyltningen. Mandelträd, salvia och timjans buskar

och som här på bilden Aloe vera. Bröt av en bit och smorde in mig där jag hade bränt mig.

Funkade superbra.








Vi var så högt upp att vi var ovan molnen (fast jag svävade på dem pga guiden hi hi)

och på ett parti såg över till Teneriffa.

På vår väg neråt igen åt vi mat på en bergsrestaurang.

Så gott har nog mat aldrig smakat och vilken mat. Grillad kotlett, saffransgrillad kyckling

Spanka goda såser aioli med MKT vitlök sallad vin o Spansk potatis för de som äter det.




Ja här hade vi nog kunnat stanna länge länge.

Jag är så otroligt glad över dessa fantastiska medresenärer.

Vilka kvinnor, hoppas innerligt att vi ses igen.


Jag hade ju blivit spådd innan jag åkte att jag skulle träffa en man. En man med torr humor och gråa tinningar. Så vad passar bättre än att i morgon berätta om mitt möte

med Leif.



Skön söndag på er

Gulligull

fr

Krusidull

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar