fredag 29 juni 2012

En sann saga


Den 3 juli kl 13- 16 kommer jag ha öppet för sista gången i butiken.
50% på allt 
Det är denna dag även barnens dag här på Karlberg, fullt med roliga jippon för de mindre medmänniskorna.
Så passa på o roa er, både liten som stor


Nu ska jag berätta en sann historia!!
En som värmer mig så gott i hjärtat.
Jag har ju vetat av att det blir så här men nu har en släkting äntligen tagit det till sig.

Min systers man är diabetiker, insulin behandlad.
Dvs hans bukspottkörtel producerar inte insulin utan måste när han skall äta ta sprutor för att tillföra det.
Mat och då kolhydratrik sådan gör att blodsockret stiger,för högt blodsocker är ej bra för våra kroppar spec våra kärl.
Kroppens sätt att åtgärda detta är att producera insulin som sänker blodsockret.
Insulin är ett hormon, ett fett inlagrande sådant 
Alltså när kroppen har utsöndrat eller tillfört insulin genom spruta som diabetiker gör lagrar kroppen fett.
Med lågkolhydrat kost,  dvs utan potatis ris pasta mackor jucie smaksatta youghurtar mm   stiger inte blodsockret och kroppen behöver inte utsöndra så mkt insulin.
  
Nåväl åter till syrrans man
De var i maj på en begravning och där serverades inte fika bröd!!
De som ordnade begravningen åt nämligen LCHF.
Syrran blev nyfiken då de hade gått ner så mkt i vikt.
Dagen efter köpte syrran en bok om just LCHF och hon å gubben började ändra sin kost.
De har nu också gått ner vikt, men det är inte det som är det bästa..
Nej nej 
Syrrans gubbe har förlängt sitt liv!!!
Hans blodsocker har nu så normala värden att han inte behöver ta sina insulinsprutor!!!
Jag blev så glad för deras skull när jag hörde det.
Han är nu så pigg att han har börjat träna, orkar vara vaken en hel dag.
Förr kunde han sitta i min butik o sova medans syrran shoppade loss.

En sann historia ur livet.

Kramelikram
Krusidullan

3 kommentarer:

  1. Ja under en viss tid kan man äta så...men man ska inte helgon förklara denna diet..som även den ger skador på sikt.....Mvh Linda

    SvaraRadera
  2. Det är bra när man hittar sätt så man mår bättre. Vet fler som säger samma sak. Hoppas att allt är bra med dig.
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  3. Själv är jag diabetiker, och en människa som har typ 1 diabetes måste få i sig insulin varje dag, annars dör kroppen ut och får syraförgiftning. Lantus tar man dagligen, själva basinsulinet. Novo när man äter/korrigerar. Diabetiker måste äta kolhydrater, vi tar ju liksom insulin för det. Inte för kött/grönsaker. Men för pasta/potatis/mjölk/frukt. Osv! :)

    SvaraRadera